dijous, 15 de novembre del 2018

El músic François André Danican Philidor


L’11 d'octubre de 2014 vaig fer un article sobre François André Danican Philidor. Com és natural i lògic, atès la temàtica d'aquest blog, l'article, majoritàriament parlava de Philidor com a jugador d'escacs; deixant clar el seu paper fonamental i d'aportació de conceptes imprescindibles per a què els escacs evolucionessin i conjuntament amb Steintz, cent anys després, és consolidessin els conceptes dels escacs actuals.

Podeu recordar aquell article consultant aquest enllaç.

Però, tal com deia en aquell article, François André Danican Philidor també va ser un gran músic.


Avui vull fer una aproximació a aquesta faceta d'aquest gran personatge. Sembla ser que fins no fa gaire, François André Danican Philidor ha estat molt més reconegut des del món dels escacs que des del món de la música; afortunadament aquesta qüestió poc a poc s'està corregint.

Foto: jpc

Clarament, no sent un expert en temes musicals, la meva aproximació és modesta, però no volia deixar passar l'ocasió sense posar el meu granet de sorra en aquest tema.

Us passo tres vídeos, els dos primers són temes musicals compostos pel nostre protagonista.






El tercer és un vídeo d’un programa sobre música que parla de diferents temes però fonamentalment de la Traviata de Verdi i de François André Danican Philidor. El vídeo dura 19 minuts i en realitat de Philidor parla els últims 9 minuts. Però us recomano que l'escolteu tot, la primera part és un bon manual de com era de misògina i masclista la societat fa pocs segles enrere.



Foto: parismuseescollections

En fi, estem parlant de tot un geni, un cervell privilegiat, capaç de dominar dos camps tan exigents i meravellosos com són la música i els escacs.

Salut i escacs,

3 comentaris:

Fred ha dit...

Hola Roger:He disfrutat molt amb el teu article.No l'he volgut comentar fins escoltar els tres videos i el teu comentari anterior.Escoltant troços de La Traviata he recordat un programa de radio de la meva infantesa on s'escoltava cada diumenge al mati allò tan celebre de :La dona èmobile qual piuma al vento etc---(la meva dosi de "batalleta".Ara en serio,considero que es logic la connexio entre musica i escacs.Ambdues tenen en comu sobretot l'harmonia entre les notes i les peces que el director/ jugador .La seva bilitat permet obres brillants en els dos camps!!!!Moltes gracies pel teu article.Has enfortit la meva cultureta.Fins la setmana que ve company Fred

Fred ha dit...

Com que crec que m'ho comentaràs et dic que on dic bilitat volia dir habilitat.M'ho critico tinc que repasar el que escric per no fer aquests nyaps!!Salut Fred

Roger Salvo ha dit...

Hola Frederic,

Bé, m'agrada que hagis gaudit amb l'article, però no feia falta que et critiquis sobre una paraula mal escrita, això ens passa a tots i no té gaire importància.

No obstant, “rectificar és de savis” diuen. Però, potser les rectificacions estarien millor no tant en com escrius sinó en algunes coses que fas? No sé, no sé. Potser?

Salutacions,