dijous, 7 de setembre del 2023

Trencaglaç


Quin títol veritat! Però anem a pams, segons l'Enciclopèdia Catalana defineix trencaglaç com un  vaixell especialment construït per poder trencar la capa de glaç que hi ha a la superfície de l'aigua de determinats mars o de determinades zones, especialment en certes èpoques de l'any, i obrir en l'aigua glaçada un canal lliure que permeti la navegació.

Ja, però, em direu, que té que veure això amb els escacs? En aquesta ocasió utilitzo una metàfora per referir-me a uns fets que van ser imprescindibles per arribar als escacs tal i com els coneixem avui dia.

Uns fets que van demolir barreres tal i com els vaixells trencaglaç trenquen el glaç i obren camins per a que els altres vaixells puguin passar.

Us passo a comentar els fets, que des el meu punt de vista, van ser totalment rellevants en aquest sentit.

El primer és el més important (això no vol dir que els altres no ho siguin), ja que sense aquest pas no existirien els escacs tal i com els coneixem.

A la segona meitat del segle XV es van canviar les normes dels moviments de la Dama i l'Alfil, que anteriorment eren molt limitats, i van passar a ser com són actualment.

Imatge: jugadoresdeajedrez.com

El segon pas el va donar François André Danican Philidor, anomenat Philidor (7 de setembre de 1726, Dreux - 31 d'agost de 1795, Londres) el millor jugador d'escacs del món de la seva època. El seu llibre Analyse du jeu des Échecs ("Anàlisi del joc dels escacs") fou considerat el manual estàndard per aprendre el joc durant almenys un segle.

Foto: kingpingchess

El llibre va ser un gran avenç en el coneixement dels escacs, va aconseguir una difusió insospitada  i es va traduir a molts idiomes. Amb amb aquesta obra Philidor introdueix al camp escaquista el mètode analític i crea una nova teoria del joc dels peons.

Imatge: PhilidorAnalysisOfTheGameOfChess

Per primera vegada, són redactats una sèrie de consells que bé poden elevar-se a la categoria de lleis o normes per al ben jugar.

En un temps que els peons eren sacrificats tan sols per obrir línies d'atac, aquestes normes van ser mal acollides, però respectades perquè qui ho deia havia demostrat ser el millor.

L’any 2014 vaig fer un article parlant de Philidor, el podeu consultar des d'aquest enllaç.

L’any 2018 vaig fer un article parlant de Philidor com a músic, el podeu consultar des d'aquest enllaç.

El tercer pas i possiblement el més decisiu se'l tenim que atribuir a Wilhelm Steinitz (14 de maig de 1836 - 12 d'agost de 1900). Va ser el primer campió del món oficial d'escacs. És considerat el pare dels escacs moderns, i un dels grans jugadors de tots els temps.

Foto: wikipedia

El llegat de Steinitz va ser el progrés més gran dels escacs des de l'època de Philidor, és a dir, des del segle XVIII fins a començaments del Segle XX. Potser els progressos de Philidor van ser més grans, però Steinitz va canviar la manera d'entendre el joc, 

Steinitz va ser el fundador de l'escola moderna i el seu èxit més gran va residir a crear l'estratègia del mig joc de la partida. Sense cap dubte, la seva aportació més gran al món dels escacs van ser les seves idees estratègiques i posicionals, que van marcar un abans i un després en una època en què l'únic estil acceptat era el romàntic.

L'any 2015 vaig fer un article parlant de Steinitz, el podeu consultar des d'aquest enllaç.

El quart pas, va ser l'aparició de l'Escola Hipermoderna  quant alguns grans jugadors van qüestionar l'escola clàssica. Bé, en realitat no es qüestionava la escola clàssica en la seva totalitat, sinó que es posava en qüestió els dogmes derivats d'aquesta.

Els dogmes i els principis generals establerts, en alguns casos, per l'Escola Clàssica es veurien posats en dubte per una nova generació de jugadors que van arribar carregats de noves idees. Reti, Nimzovitch, Breyer, Tartakower, Alekhine  o Grunfeld en són alguns dels noms més destacats.

Reti, foto: Ajedrez12

Nimzovitch, foto: Ajedrez12

La idea principal d'aquesta escola estava basada en l'acceptació que cada posició depenia de certes consideracions i detalls intrínseques a ella, i per tant les generalitats i preceptes de l'Escola Clàssica podien no ser tan útils. L'essència de l'Escola Hipermoderna  amplia els horitzons de la partida, amb contribucions teòriques noves que no negaven la importància del centre, tot i que propugnaven una manera innovadora per controlar-ho a distància, sense ocupar-ho, amb els alfils en fianchetto. D'aquesta manera, el centre podria ser atacat amb els cavalls i els peons laterals.




Aquest són els quatre fets més importants en la evolució dels escacs moderns. Per altre banda, no hi ha cap dubte que els escacs en aquests segles, especialment per l'assimilació i projecció que les noves generacions de grans jugadors han fet, han progressat força. Des del meu punt de vista, els grans jugadors actuals són més forts que jugadors anteriors.

Però, hi ha un fet que em descol·loca. No sé si estem en una situació en la qual el "trencaglaç" està obrin un altre camí en el món dels escacs com van ser els anteriors?

Em refereixo a la irrupció dels poderosos mòduls d'escacs en la preparació dels jugadors d'elit. Bé, en els jugadors d'elit, els jugadors professionals i també molts jugadors aficionats (sobre aquests últims cap esmentar, com és lògic, que no poden dedicar tant temps com els anteriors a aquesta qüestió).

El que si que està clar, ens agradi o no, és que el món dels escacs, en aquest segle XXI, ja no és el que era en temps anteriors.

Salut i escacs,