dissabte, 8 de juliol del 2023

Llibres (22)


Torno a tocar la temàtica "llibres", no ho feia des del mes de setembre de l'any 2022.

En aquesta ocasió vull plantejar una visió diferent; no plantejo, com he fet majoritàriament en articles anteriors, la recomanació de llibres que he llegit o consultat, sinó que vull parlar del que jo definiria com "autor referent".

Com he comentat algunes vegades, la meva relació amb els escacs és molt llarga. Vaig començar a jugar als escacs federats l'any 1970, i aviat vaig veure (millor diria que en van fer veure) que tenia que consultar algun llibre d'escacs si volia progressar.

Després de tants anys he anat adquirint, poc a poc, molts llibres. Uns els he consultat breument, però altres, els que m'han semblat importants per les meves circumstancies de cada moment, els he explorat intensament.

He de dir que ens aquests moments compto amb una petita col·lecció de llibres d'escacs, en concret 563.

Tornant al que deia al començament sobre "autor referent", voldria parlar d'una petita historia personal.

Avui, en general, si vols tenir accés a una bona oferta de llibres d'escacs has de recórrer a les botigues especialitzades per Internet. Però això té un problema, et tens que refiar del que et diu (escriu) l'editorial que ven el llibre, i més d'una vegada m'he trobat, quan m'ha arribat el llibre, que aquell llibre no era el que jo necessitava i/o esperava.

En aquest sentit, sovint enyoro la Llibreria Francesa (tancada l’any 2002). On tenien una secció d'escacs, plena de llibres d'escacs i amb l'assessorament del Frederic Andreu. Un molt bon assessorament, ja que el Frederic era un enamorat dels escacs que tractava a tothom amb una gran professionalitat; tan si el que consultava era un mestre, com si era un principiant, tothom sortia amb el llibre adequat a les seves necessitats.

Foto: El Periodico

El Frederic Andreu va ser un gran amic meu, tant al món dels escacs com fora d'aquest món.

Recordo amb afecte haver passat llargues estones fullejant llibres d'escacs a la Llibreria Francesa, de tant en tant el Frederic s'apropava i em feia alguna recomanació, normalment molt encertada.

Ara si, toca parlar de "l'autor referent". A que em refereixo amb això "d'autor referent"? Com he comentat abans, avui dia la majoria de llibres els comprem per Internet, i sovint pot ser que el tema ens sembli interessant però podem tenir dubtes de com serà el llibre.

En canvi hi ha llibres que el seu autor ens dona plena confiança, perquè els llibres anteriors que hem llegit d'ell ens han semblat molt bons. En aquest cas comprem els seus llibres sense cap dubte. Aquests són els meus "autors referents".

Jesús de la Villa. Magnífics els seus llibres, però podem dir que "Los 100 finales que hay que saber" és el que més èxit a tingut.


Ressaltar que fa molts anys que s'han editat llibres d'ell. Un altre llibre que tinc d'ell que data de l'any 2001 és "El ataque Trompowsky", un molt bon llibre també.


M’he assabentat que està a punt de sortir publicat un nou llibre de Jesús de la Villa: "Los 50 errores que debes evitar", sent d'ell, segur que és un molt bon llibre. En quan surti el compraré.

Altre referent és Jonathan Rowson, els seus llibres "Los siete pecados capitales del ajedrez" i "Ajedrez para cebras" em van meravellar.



També puc anomenar com a referent a John Nunn, dels llibres que tinc d'ell vull ressaltar "Claves del ajedrez práctico" i "Curso de ajedrez de John Nunn".



Hi ha altres escriptors de llibres d'escacs que em mereixen un gran respecte, com són: Mark Dvoretsky, Mijail Shereshevky, John Watson, Jacob Aagaard i, potser, em deixi algun.

Això no vol dir que hagin altres que han escrit algun llibre molt bo. Però aquests que nomeno han escrit uns quants llibres molt bons i per això són els meus referents.

Salut i escacs,