divendres, 23 d’abril del 2021

Una sorpresa inesperada


Avui, 23 d'abril, és el dia de Sant Jordi, dia de roses i llibres i patró de Catalunya. L'origen del dia de Sant Jordi es remunta, segons les llegendes, a la seva mort el 23 d'abril de l'any 303. No obstant això, Catalunya i Aragó no són els únics indrets d'Espanya ni de la resta del món on aquest sant és considerat patró a títol oficial.

El sant és patró de molts països i ciutats, però on potser sigui més conegut com a patró és a Anglaterra, a on la bandera nacional està formada per la creu de Sant Jordi. Aquest símbol també està present en la bandera del Regne Unit i en la dels països que van ser colònies d'aquest com són Austràlia i Nova Zelanda.

Bandera d'Anglaterra. Imatge: inglaterra.net

Segons he pogut llegir, Sant Jordi és el patró en països com Bulgària, Etiòpia, Geòrgia, Portugal, Grècia, Sèrbia i Eslovènia. També ho és en regions com Amersfoort, Friburg, Haldern, Londres, Gènova i Moscou.

En fi, un tema molt interessant, però avui us vull parlar d'un llibre d'escacs que ha arribat d'una manera inesperada a les meves mans.

La meva dona, la Luisa, fa pocs dies em va portar un llibre d'escacs que va trobar a la biblioteca de la casa de la seva tia. Ella es va sorprendre que entre tants llibres hagués un d'escacs i me'l va portar.

Aquest llibre té com a títol “Viaje al reino del ajedrez” i els seus autors són Aberbaj i Beilin. El llibre és l'original en versió en castellà, editat l'any 1979 per l'editorial Progreso, editorial establerta a Moscou.


Sembla ser que posteriorment es van editar, per editorials d'aquí, dues edicions també en castellà.

Imatge: iberlibro.com

Imatge: Ajedrez21


Aquesta última edició  encara es pot trobar a les llibreries a un preu que ronda entre els 16€ i els 17€.

En principi em vaig alegrar per poder incorporar un llibre nou a la meva petita col·lecció de llibres d'escacs (com vaig explicar fa poc, en aquests moments tinc 547). La meva sorpresa ha estat que he vist que aquesta edició també la pots trobar a Amazon al preu de 350€.


Quina barbaritat, no m'ho podia creure. Imagino que aquí ja no estem parlant d'un llibre d'escacs, estem parlant d'una antiguitat, es a dir, d'un llibre amb molt pocs exemplars, un llibre per a col·leccionistes o també, per què no dir-ho, les persones que volen fer una inversió en articles que amb el temps poden valer molt més.

En fi, estic molt content d'aquest regal, i per suposat per a mi és una “joia” que de cap manera  vull vendre.

Salut i escacs,