dijous, 4 de febrer de 2021

Marxandatge



 Marxandatge és la traducció al català de la paraula anglosaxona “Merchandising”, paraula ja assentada i assimilada a la nostra parla quotidiana. 

Què és i per a què serveix el “Merchandising”? El “Merchandising” consisteix en un conjunt d'estratègies que apunten a la promoció i venda de productes tant dins com fora del punt de venda. Els seus objectius centrals són dos: Garantir la venda de productes; Atraure nous clients a la marca.

Sent una tècnica de Màrqueting, el terme “Merchandising” no és conegut per les persones en general com una forma de desenvolupar diferents tècniques de vendes. La gent coneix com “Merchandising” a les “xorradetes” perifèriques a un producte; per exemple: samarretes, gorres, accessoris, tasses i  un llarg etc.

Imatge:Fundimax

Poques bromes, perquè això que jo denomino innocentment “xorradetes”  en alguns sectors mou unes grans quantitats milionàries de diners. Sense anar gaire lluny els grans clubs de futbol, com exemple podem veure que el Barça té actualment uns grans problemes econòmics en gran part perquè la pandèmia li ha tocat la “línia de flotació” del seu “Merchandising”.

Després d'aquesta introducció, anem a parlar del “Merchandising” en els escacs.

Hi ha “Merchandising” en els escacs? Doncs clarament, si els escacs són un producte, és obvi que té que haver espai per la venda de productes relacionats amb ell. Més si el món dels aficionats als escacs té un fort component de “frikis” (com molts de nosaltres sabem).

A les botigues especialitzades podem trobar infinitat de productes amb temes d'escacs, des de samarretes fins a clauers, passant per una gran quantitat de productes amb relació amb els escacs. Us poso uns exemples:










Tots aquest exemples el he tret de la botiga d'Escacs i Mat. Si esteu interessats en consultar tot el seu “Mercandising” ho podeu trobar en aquest enllaç.

Imatge: Escac i Mat


La Federació Catalana d'Escacs, també ha obert un apartat al seu web amb el títol de “Botiga en línia”.

Imatge: FCE

Una molt bona iniciativa que desitjo que tingui èxit. Però, malauradament, en el meu cas em trobo amb aquest missatge del meu antivirus.


Espero que sigui una situació transitòria i que aviat puguem consultar aquest web sense por de cap mena.


Per finalitzar aquest article, vull també parlar d'un producte que tinc que és pot catalogar també com de “Mercandising” en aquest cas de la FIDE.


Fa molts anys que ho tinc, però ho tenia guardat en un calaix i ja no me'n recordava. És un producte ben curiós, una joc de cartes i el van fer l'any 1989.


Jo el vaig adquirir poc després, durant algun any dels primers de la dècada dels anys 90. Com he comentat, és una baralla realment curiosa, ja que cada carta porta un problema d'escacs (a dins de la seva capsa és troben les solucions).

Podem dir que va ser un article de “Mercandising”, però, avui dia, potser és un producte de col·leccionista.

Salut i escacs,         






Cap comentari: