divendres, 20 de març del 2020

Tancat a casa


Doncs si, fent cas de les recomanacions de les autoritats sobre la crisi del Coronavirus, porto a casa sense sortir una setmana. Tan sols vaig sortir el dilluns a la farmàcia, els medicaments que no faltin.

En general ho porto bé, en realitat estic llegint més de l'habitual (qüestió que s'agraeix”) el que m'ha permès tocar els llibres que tenia en llista d'espera (alguns ja els he acabat), he de dir que això ha estat possible perquè aquests dies he dedicat menys temps als escacs.

El que si que he notat ha estat que ja m'havia acostumat a fer la meva caminada diària i ara, al no poder-lo fer, el cos sembla que m'ho demani (una addicció més?).


Tan sols una setmana, però sembla que hagi estat bastant més; és curiós que no som conscients de les petites coses que ens omplen i agraden fins que no les podem gaudir. Poder estar amb les persones que estimes, familiars i amics; decidir amb la teva parella anar aquí o allà, sortir a prendre unes cerveses amb els amics i riure amb comentaris intranscendents, etc. etc., en fi, gaudir de la llibertat que ara no tenim.


Fa uns dies, un bon amic em va comentar (telemàticament, òbviament) que m'estava desviant del meu costum de fer un article setmanal, la meva resposta va ser que no sabia de que parlar. La veritat és que no tenia ganes de parlar de l'actualitat escaquística. Podia parlar de com havia gestionat la Federació Catalana d’Escacs la supressió del Campionat de Catalunya per equips i de la polèmica que s'havia desenvolupat a les xarxes socials. Però no, no volia parlar d'això, sóc molt conscient de que és molt fàcil criticar decisions difícils des de fora i molt complicat de gestionar aquestes decisions difícils pels que tenen responsabilitats.


He deixat passar uns dies, i la veritat és que en aquests moments, atès la situació difícil per la que passem, des del meu punt de vista, qualsevol tema sobre els escacs és totalment intranscendent.

Però com aquest blog és un blog que parla d'escacs, si esteu avorrits us puc recomanar uns llibres que crec que tenen partides molt interessants i didàctiques.

Els primers són sobre Vladimir Kramnik. Són dos volums, el primer amb partides que van des de l'any 1993 fins l'any 2001; el segon compren des de l'any 2002 fins l'any 2012. Són molt bones partides molt ben analitzades pel GM Sarhan Guliev. És curiós comprovar com línies i variants que s'han jugat i és juguen actualment, ell les va començar a jugar molt abans.



L'altra recomanació també són dos volums amb partides d'Efim Geller. Aquests llibres me'ls ha regalat recentment el meu gran amic el Frederic Andreu, que està convalescent de una greu malaltia, vaig anar a visitar-lo i la meva sorpresa va ser que ell em va fer aquest regal; espero i desitjo que es recuperi el més aviat millor. Aquests llibres feia temps que els volia adquirir, però sempre havia altres de prioritaris, ja que pensava que las partides de Geller no eren gaire actuals. Doncs si, és veritat que les partides d'aquests llibres van de l'any 1946 fins l'any 1990, però la meva sorpresa ha estat que són unes partides força didàctiques pels comentaris que fa el mateix Geller i a més algunes són realment actuals, el que vol dir que la teoria dels escacs, gira i gira, i en alguns casos tornen a l'actualitat plantejaments de fa molt i molts anys.



En total 215 partides, 80 de Kamnik i 135 de Geller. Si voleu seguir totes aquestes partides, de ben segur que no estareu avorrits.

Salut i escacs,