dijous, 9 de gener de 2014

Errors


“Errar és d’humans”, diuen. Tots cometem errors, uns més grans i altres més petits, però a la fi errors.

També és diu que rectificar és de savis, bé, no he estat mai gaire d’acord amb aquest refrany. De savis és detectar ràpidament l’error i posar-hi la solució adequada, però rectificar després d’haver “ficat la pota” reiteradament, no és precisament de savis.

Podem utilitzar un altre refrany si ens volem conformar: “més val tard que mai”.

Tota aquesta introducció ve perquè al meu anterior article, en el que parlava dels escacs femenins a Catalunya, vaig posar varies imprecisions, per no parlar clarament d’errors.

Aquests errors és van produir perquè vaig utilitzar com a “font” el llistat de les campiones de Catalunya d’escacs femenines,  que té publicat al seu web la Federació Catalana d’Escacs.

Resulta que aquest llistat té diferents dades errònies, fet que des del meu punt de vista és molt greu. També he comprovat que segurament l’error no és de les persones que van crear el web, ja que aquest error també el trobem al llibre “Federació Catalana d’Escacs 75 Anys d’Història” que la Federació va editar l’any 2001.

Això vol dir que hi ha un llistat donat com a referent per als campionats femenins d’escacs a Catalunya des de la Federació Catalana d’Escacs que té algunes greus equivocacions.

Fa dos dies el meu amic i president del Club d’Escacs Congrés, el Frederic Andreu, em va dir que la Conxita Canela li havia comentat en certa ocasió que havia guanyat el Campioanat de Catalunya Femení, en tres ocasions.

Al meu article, condicionat per la informació que dona la federació, surt que l’ha guanyat dues vegades.

Vaig investigar aquest cas i vaig trobar al Butlletí d’Escacs 17 i 18 de l’any 1979, informació sobre aquest tema; a la pàgina 42 surt que la Conxita Canela havia guanyat el Campionat de Catalunya Femení. Podeu comprovar que al llistat de la Federació Catalana surt com a guanyadora la Teresa Canela.


Aprofito per posar la informació del Campionat que la Conxita va guanyar l'any 1980.



La detecció d’aquest error em va portar a comparar el llistat de la Federació Catalana amb el llistat que surt al web www.bidmonfa.com, anteriorment, quan vaig fer l’article anterior, no vaig fer cap comparació perquè vaig donar per cert el que posava al web federatiu.

Doncs, sorpresa, sorpresa, la comparació dels dos llistats ha donat algunes, però importants contradiccions.

Si compareu els dos llistats podeu comprovar que hi ha diferents criteris els anys: 1963, 1964, 1965, 1966, 1979, 1984 i 1985.

He de dir que referent a les possibles errades de la dècada dels anys 60 del segle passat, tenen una certa justificació degut a la contradictòria informació que es pot trobar d’aquelles dates; no tan justificades són, al meu parer, les errades dels anys 1979, 1984 i 1985.

Sobre aquests anys us passo la informació que he pogut trobar:

L’any 1963 sembla ser que no va haver cap Campionat de Catalunya Femení. Podeu comprovar a l'article de l'any 1964 que no surt cap referència a cap campionat fet l'any 1963.

L’any 1964 el va guanyar la Sra. Julia Maldonado.

És curiós que a la relació de Campionats de Catalunya Femenins d'aquest article, no faci referència als campionats jugats durant la II República, els que es van jugar des del 1932 fins el 1936.

L’any 1965 el va guanyar la Maria Rosa Rives.



L’any 1966 el va guanyar la Sra. Julia Maldonado.

L’any 1979, com hem comprovat anteriorment, el va guanyar la Conxita Canela.

L’any 1984 el va guanyar la Cèlia Descarrega. No tinc informació directa d’aquest any, però al web bimonfa posa que va ser campiona aquesta jugadora, però el que m’ha fet decidir-me per aquesta opció ha estat que  a l’article que surt a la informació de l’any 1985 veurem que fa referència que la campiona de l’any anterior va ser la Cèlia Descarrega.

L’any 1985 el va guanyar la Teresa Canela.


He intentat documentar aquests error per a posar-ho més fàcil si la Federació Catalana d’Escacs vol fer la pertinent correcció.

Crec que seria convenient, ja que aquest tipus d’errors si és troben en un web o bloc particular no tenen gaire problema perquè la gent ja sap que poden haver errors, però el web de la Federació Catalana d’Escacs no hauria de cometre aquests errors, ja que és un referent informatiu dels escacs catalans. Si la Federació Catalana d’Escacs perd la seva credibilitat informativa, perden els escacs catalans.

Salut i escacs,

6 comentaris:

Fred ha dit...

Hola Roger:
Una altre vegada demostres que la historia cal fer-la anant tots junts i amb una gran dosi de treball.Mai oblidaré que un dels millors presidents en la història del Congrés(En Frederic Sala) es va oferir a fer la història del nostre Club i jo amb la meva ceguesa per els"asuntos en curso" no li vaig prestar la deguda atenció.Anys més tard vaig comprendre la gran importància que podia tenir la nostra história pels socis actuals però malauradament en Frederic(El Sr.Sala per a mí)ja no era el mateix i tot que va fer alguns capitols molt aviat(massa) ens va deixar.Des de aqui faig una crida a totes les persones que puguin colaborar en relaborar la nostra història que facin un pas endevant per donar contingut i rigor a la mateixa i a tots els dirigents de qualsevol nivell i entitat estimular-los a enfortir els esforços en aquesta direcció.No es pot estimar el que no es coneix!!! Anims i endavant!!!! Fred
Nota:Molt bé la teva referencia als anys de la Repùblica que la represió franquista es va encarregar com no podia esser d'una altre manera de fer com si no haguès existit mai

Roger Salvo ha dit...

Hola Frederic,

Gràcies per les teves paraules d’ànim. El que dius em sembla correcte, però hi ha una cosa que crec que t’estàs equivocant; sempre parles d’en Frederic Sala i el que podia haver contribuït a la memòria col•lectiva del Congrés, en canvi no penses que des de la dècada dels 70 del segle passat, tu ets la persona en actiu que més has estat en les preses de decisió del club i conseqüentment la persona que més podria contribuir en la recuperació de la memòria històrica del Congrés. Potser que et posis les “piles” “campió” i comencis a posar la teva memòria “negre sobre blanc”, ja que tu has estat el principal protagonista de la "pel•lícula del Congrés" en els últims 40 anys. Això requereix un esforç, estàs disposat a fer-lo?

Salutacions,

Enric Garcia Garrido ha dit...

Jo al meu blog faig una mica de trampes...., si detecto alguna cosa que m'he equivocat, que m'ha passat molt, doncs ho rectifico i actualitzo l'entrada. El que has fet és molt legal de fer un altre entrada puntualitzant coses; de tota manera l'entrada és molt bona amb les fotos antigues queda molt bé. Sobre el que dius de la web de la FCDE, és el que jo també dic una mica a la meva entrada sobre blogs i webs; les webs oficials de federacions cumpleixen tant una funció d'informació de reglaments, que tendeixen a descuidar una mica l'aspecte cultural, ho trobo comprensible també.

Antonio T. ha dit...

Sobre errores en los listados de la FCE.
Recuerdo que en 1992 hubo un cambio pues el POR EQUIPOS pasó de jugarse en otoño (SET-DIC) a hacerse en invierno-primavera (ENE-ABR/MAY) y el individual cambió justo al revés. Como los campeonatos se hacen por temporadas y no por años, nos encontramos que en 1992 hubo dos campeonatos individuales (y efectivamente salen los dos en la web de la FCE - yo les avisé del error hace años y lo arreglaron enseguida-) pero no debería haber ningún campeonato por equipos (pues el de la 91-92 se jugó en 1991 y el de la 92-93 se jugó en 1993). De este error también les avisé, pero aún perdura.

Roger Salvo ha dit...

Hola Enric,

Gràcies pel teu comentari. Referent al que dius del web de la Federació, pot ser comprensible des del punt de vista que els treballadors de la Federació tenen molta feina urgent diària i és comprensible que no puguin estar per a aquests temes; ara bé, des del punt de vista institucional, el meu criteri és que una federació tindria que tenir el mateix criteri i rigor tant pels temes esportius, com pels temes culturals i històrics.

Salutacions,

Roger Salvo ha dit...

Hola Antonio,

Muchas gracias por la información, tu siempre tan oportuno. Sí, yo también me he dado cuenta del tema de las temporadas que están entre dos años, esta cuestión seguramente ha inducido a error a los que hicieron el listado erróneo del Campeonato de Catalunya Femenino (que ha hecho que el error se ha ido copiando cada vez que se ha puesto el listado en un lugar nuevo). Pero la confusión está más en los campeonatos de los años 60 del siglo pasado, los errores posteriores no los podemos imputar a este concepto.

Saludos cordiales, maestro.