dissabte, 16 de juny del 2012

Revistes d'escacs


Les revistes d'escacs han estat i són un bon instrument per estar al dia i per millorar en els escacs. En les revistes, si estan ben fetes, es pot trobar una mica de tot i generalment serveixen de molt si les prestem atenció. Avui dia ja no són tan imprescindibles com en altres temps, ja que per Internet les noticies i les novetats les tenim al nostre abast pràcticament el mateix dia que és produeixen, també les bases de partides donen una operativitat fantàstica, però no obstant això, en una bona revista encara podem trobar partides comentades i explicacions que ens donen un plus molt interessant.

He de dir, que a mi els llibres en general, no solament els d'escacs, m'agrada poder tocar-los, sentir-los en les mans. No solament em produeix plaer la seva lectura, el poder-los acariciar també sempre m'ha agradat. A vegades agafo llibres que ja he llegit de la prestatgeria, i busco fragments que em van agradar o cridar l'atenció especialment i els torno a llegir. M'agrada el paper imprès, no ho puc remeiar.

Tornant a les revistes d'escacs he de dir que han marcat la meva trajectòria escaquista. En la dècada dels anys 70 del passat segle, quan vaig començar a jugar federat, la primera revista a la que em vaig subscriure va ser Jaque. No he trobat cap exemplar d'aquelles dates, sé que els tinc, però a vegades guardes tan bé les coses que després no les trobes. Però si que he trobat exemplars de la dècades dels 80 i 90.






 També en aquells anys vaig aconseguir algunes revistes soviètiques, molt apreciades en aquells temps.






Als anys 80 vaig aconseguir unes quantes revistes cubanes, no tan bones com les russes, però molt més fàcils d'entendre. D'aquelles revistes vaig treure molt bones idees.




Posteriorment em vaig subscriure a la Revista Internacional de Ajedrez, que també em va semblar força bona.


 
Actualment estic subscrit a la revista Peón de Rey, publicació que considero francament bona.



En clau catalana, sempre m'ha agradat el butlletí d'escacs. Tant en la versió castellana dels temps predemocràtics, com les diverses versions en català fins avui en dia. És una pena que aquesta gran publicació estigui a punt de desaparèixer en la seva versió en paper.





 
Potser alguns no ho sàpiguen o potser no se'n recordin, però també va haver una revista d'escacs en català publicada per el desaparegut Institut d'Escacs de Catalunya.




Les revistes d'escacs actuals són cultura escaquista i les revistes antigues són documents imprescindibles per preservar la memòria i la historia dels escacs. Les tindríem que conservar i arxivar d'una manera que pogués fer-les sobreviure al pas del temps. Desgraciadament les col•leccions privades habitualment acaben al contenidor de paper.

Salut i escacs,