diumenge, 1 de setembre del 2019

Els meus primers llibres d'escacs


Des de que vaig començar aquest blog, l’any 2009, he fet 30 articles sobre la temàtica de llibres i he recomanat 81 llibres que tots ells els tinc a la meva prestatgeria de llibres d'escacs.

També he de dir que, com he comentat anteriorment en anteriors articles, tots aquests llibres que he recomanat són llibres que he llegit i/o consultat.

La meva col·lecció de llibres d'escacs és en aquests moments de 523 llibres, no obstant, aclarir, que d'aquesta quantitat 140 són Informators (tota la col·lecció) que jo catalogo com a llibres, potser altres persones ho poden fer com a revistes. Sota el meu criteri, tenint en compte el seu volum, crec que són més llibres que revistes, però entenc que es pugui pensar el contrari.

Avui vull parlar de llibres d’escacs des d'una perspectiva totalment nova, els llibres que vaig utilitzar quan vaig començar aquesta llarga marxa pel món dels escacs.

Com explico a la pestanya “Els meus clubs” la meva primera fitxa federativa té data del 17 de setembre de 1970, en poc més de dues setmanes farà 49 anys, no està malament veritat!


Arribava al món dels escacs federats i fins aquell moment no havia vist mai un llibre d'escacs. Al club pel qual vaig fitxar, el Foment Martinenc, em van dir que tenia que aprendre moltes coses bàsiques i especialment sobre les obertures.

Dit i fet, em vaig comprar un llibre d'escacs; aquest llibre va ser “El estilo posicional en ajedrez” de Vladimir Simagin. La veritat és que el llibre em va decebre, i el vaig arraconar ràpidament, la realitat és que la culpa no era del llibre sinó meva, ja que el meu nivell d'aquell temps no estava a l'alçada del llibre.


Després em vaig deixar assessorar per jugadors veterans i vaig començar a comprar els llibres que estaven de moda en aquells anys. Com a mostra us poso aquests dos:



L’any 1972 vaig pujar a 2a categoria, he de dir que em va ajudar força la col·lecció d'obertures de Ludek Pachman, de gran èxit durant aquells anys.


L’any següent vaig pujar a 1a categoria i va coincidir amb l'adquisició per part meva del meu primer “Informator” en aquest cas el número 15, l'Informator de l'any 1973.


L’any 1974 va ser l'any revolucionari de la teoria de les obertures, amb l'aparició de la “Enciclopèdia de les Obertures” un volum de teoria en diversos toms, amb una quantitat i qualitat mai vista anteriorment.


He de dir que també vaig poder tenir accés a alguns exemplars de llibres estrangers, però no eren gaire fàcils de trobar.


Com han canviat els temps, que difícil que era tenir accés a les novetats teòriques que es produïen, en canvi ara tot se sap en el mateix moment que es juga.

Però no és menys veritat que: canvien els temps, canvien les persones, els escacs perduren.

Salut i escacs, 

2 comentaris:

David Vivancos Allepuz ha dit...

Gracias, Roger, siempre es un placer leer tu blog. Y más cuando hablas de libros. Un abrazo, mestre,

D.

Roger Salvo ha dit...

Hola David, muchas gracias por tus amables palabras. Ya he visto que la presentación de tu libro en el Abierto de Sants fue todo un éxito; no pude ir porqué estuve fuera de Barcelona unos días, de todos modos he constatado que estabas muy bien acompañado y también tuviste una buena fotógrafa, en fin, todo un éxito.

Un abrazo, amigo.