diumenge, 16 de setembre del 2018

El llarg itinerari d’un treball literari




Ahir, tafanejant a Faccebok, he trobat una entrada que parlava d'un llibre, editat als Estats Units, referent a José Raul Capablanca. Sembla ser que anteriorment, no fa gaire, es va editar en anglès i ara s’ha fet una altra edició en castellà.

El títol d’aquest llibre és “Capablanca, leyenda y realidad” i el seu autor és Miguel Ángel Sánchez.



Fins aquí tot normal, sembla que aquests llibre “pinta” força bé. Però resulta que jo tinc des de l'any 1981, un llibre que em va portar de Cuba un amic, que té per títol “Capablanca, leyenda y realidad” i el seu autor és Miguel Ángel Sánchez.


En principi vaig tenir una certa confusió, ja que no tenia clar si era el mateix llibre i/o el mateix autor.

El primer llibre (el que jo tinc) va ser editat a Cuba l’any 1978 per la “Unión de Escritores y Artistas de Cuba”, però cal ressaltar que aquest llibre és un treball que va guanyar el premi nacional d’escriptors "Premio UNERC de Biografia 1976". Ens trobem amb una obra majoritàriament biogràfica, que òbviament, com no podia ser d'una altre manera, té un contingut important d'escacs, però la seva part més important és la part biogràfica.

El llibre editat als Estats Units, l'edició en anglès va sortir el novembre de l'any 2015 amb el títol de "José Raúl Capablanca, A Chess Biography", he constatat que esta fet pel mateix autor, en Miguel Ángel Sánchez i tot sembla que el llibre original està millorat en el seu contingut i la presentació és més actual i agradable (disseny, fotografies, etc. etc.)

Presentació del llibre editat en anglès l'any 2015. Foto: Miguel Ángel Sánchez.

En fi, que deu ser un molt bon llibre. Si el llibre original ja era un “punt i apart” sobre la vida de Capablanca, aquesta nova versió, amb noves aportacions, apunts gràfics i fotografies, apunta a ser un llibre imprescindible per a qualsevol amant dels escacs.

Salut i escacs, 

3 comentaris:

Fred ha dit...

Hola Roger: Has fet un gran treball d'investigació ina altre vegada.El mateix autor ens diu en el seu piòleg que el actual llibre(en anglès només per ara( es un nou treball corretgit i ampliat on han fet enfasi en la realitat i han procurat que la part legenfaria no consti si no está probat.Esperem que La Casa del Ajedrez s'animi a publicarlo./Actualment han publicat en dos volums els llibres escrits per ell(Lo mejor de Capablanca Vols.1 i 2(En el primer volum surten junts els mitics Fundamentos i Lecciones elementales de ajedrez indispensables pels monitors escolars-Una altre vegada moltes gracies per rejuvenirme la vida.Lecciones elementales( inicialment,un curs que es va donar per radio) va ser per a mi fonamental pel joc que vaig fer al primer obert de Berga en que vaig participar.Fins la setmana que vé amic!!!! Fred
Nota: Hi ha un llibre novelat sobre el matx Alekhine- Capablanca molt curiós.No et puc donar mes detalls ja que el tinc enterrat en una muntanya de llibres però podria trobar-ho si t'intereses per un altre article!!

Roger Salvo ha dit...

Hola Frederic,

Tindrem que esperar a què alguna editorial de per aquí vulgui comercialitzar aquest llibre; de totes formes, em sembla que la comercialització que utilitzen és Amazon. Aquesta última versió en castellà no l'he trobada a Amazon, però l'anterior en anglès si que es pot adquirir utilitzant aquesta plataforma, no obstant això m'ha sorprès el preu del producte, 51 Euros! Crec que aquest preu és un preu fora del nostre mercat.

Salutacions,

Fred ha dit...

Hola de nou Roger,Tens raò quan dius que el preu no està l'abast del nostre maecat,pero els editors a vegades fan miracles.Pensa que es pot editar en tres volums i vendrés per separat.Jo,per la meva part he fet saber a l'Antonio Gude la existensia del teu article i pensem que la Casa del ajedrez ja ha publicat recentment tots els llibres escrits d'en Capablanca.Esperem que Caissa els il-lumini!!!!!!!!Fred