dijous, 18 de febrer del 2021

Edmar Mednis, un bon escriptor d'escacs

 


Edmar John Mednis (22 de març de 1937 - 13 de febrer de 2002) va ésser un GM d'escacs i escriptor nord-americà d'origen letó.

Va ser un bon jugador, però pel que més se'l recordarà serà per la quantitat i qualitat dels llibres d'escacs que va escriuré; vint-i-sis en total, d'ells jo tinc en el meu poder tres. Aquest llibres són:

  • De la apertura al final.
  • Temas estratégicos de la apertura al final.
  • Cómo convertirse en un autentico jugador de torneu.

Precisament d'aquest últim llibre vull parlar avui.

No fa gaire vaig veure aquest vídeo:




Aquest vídeo em va fer rellegir aquest llibre. El llibre té recomanacions força interessants, però també hi ha temes que han quedat obsolets (com ara parlar de les partides aplaçades i les recomanacions sobre com tractar les obertures).



Però realment el que em va cridar l'atenció va ser en concret el que es pot llegir a la pàgina 64.


No em quadrava que a l'any 1980 es jugués cap torneig a la ciutat de Barcelona amb la presencia de Mednis, però del que si estava segur era que Felipe Tosan no va ser campió de Catalunya aquell any, en realitat aquest jugador no va ser mai campió individual de Catalunya d'escacs.

El campió de Catalunya de l'any 1980 va ser l'Ángel Martín.

Imatge: Butlletí d'escacs

Imatge: Butlletí d'escacs


Però si que és veritat que va haver un torneig internacional l'any 1980 en el qual van coincidir l'Edmar Mednis i el Felipe Tosan, no a Barcelona, però si en un municipi de la costa del Maresme. Torneig organitzat per l’Associació Barcinona, club barceloní.

Imatge: Butlletí d'escacs

Imatge: Butlletí d'escacs



Bé, qüestió aclarida. També voldria comentar que el Barcinona era en aquells moments un club força fort, com acredita que aquell mateix any fos el campió de Catalunya per equips. Un dels integrants d’aquest gran equip era el Felipe Tosan.


Imatge: Butlletí d'escacs

Imatge: Butlletí d'escacs


Un aclariment d'un paràgraf d'un llibre d'Edmar Mednis ens ha portat a parlar d'uns moments de la història dels escacs a Catalunya de l’any 1980. La història dels escacs a casa nostra és ben rica, no hauríem de permetre que res es perdés.

Salut i escacs,